Değerlendirme Türleri, Değerlendirme türleri hayatımızın birçok alanında karşımıza çıkmaktadır. Özellikle de okul döneminde sıklıkla üzerinde durulan değerlendirme türleri kpss de dahil olmak üzere birçok belirleyici sınavda karşımıza çıkmaktadır. Değerlendirme herkesin bildiği gibi bir ölçüm sonuçlarını ölçütle kıyaslayarak nitelik hakkında karara ulaşılmasıdır. Ölçüt ise ölçüm sonuçlarının kıyaslanarak yorum yapılmasına imkân sağlayan kurallardır. Buna bağlı olarak değerlendirme türlerini iki gruba ayırarak incelememiz mümkün. Değerlendirme türleri amaca göre değerlendirme ve ölçüte göre değerlendirme olarak sınıflandırılabilir. Ölçüte göre değerlendirme de ikiye ayrılır. Bunlar bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirmedir. Ölçüte Göre Değerlendirme Türleri Mutlak Değerlendirme Türü: Belirlenen ölçek mutlaksa değerlendirme mutlak olmaktadır. Kısacası mutlak değerlendirme ölçme sonucunun mutlak ölçütle kıyaslandığı değerlendirme türlerine girer. Bağıl Değerlendirme Türü: Değerlendirme türlerinden olan bağıl değerlendirme bağıl kriterlere göre yapılmaktadır. Yani bağıl değerlendirme, ölçme sonuçlarının kıyaslandığı ölçütün bağıl olduğu değerlendirmedir. Amaca Göre Değerlendirme Türleri Düzey Belirleyici Değerlendirme: Kişinin öğrenme düzeyini belirlemek için kullanılan değerlendirme türlerindendir. Öğrenme düzeyini belirlemek için kullanılan testler, davranışlar hepsi değerlendirme amaçlıdır. Kişinin hedefine ne kadar ulaştığı ve başarı seviyesi belirlenir. Tanıma Yerleştirme: Amaç kişideki eksikliklerin giderilmesi ve öğretmedir. Öğrenme sürecinde gerekenler belirlenir. Bu değerlendirme türü çoğunlukla öğrencilerin kursa, okula ve benzeri kuruluşlara seçilmesinde kullanılır. Kişiyi seçmek için uygulanan her test tanıma yerleştirme değerlendirmesi olarak kabul edilir. Biçimlendirici Değerlendirme Türleri: bu tip değerlendirme türlerinde öğrenmedeki eksikliğin kaynağı belirlenir ve çözüm yolu aranır. Kpss ölçme ve değerlendirme dersindeki değerlendirme türlerinde ise biçimlendirici değerlendirmenin iki farklı amacı vardır. Birincisi öğretimin gidiş yolunu belirlemek diğeri ise öğrenme eksiklerini belirlemektir. Diğer değerlendirme türleri ise rehberlik amacıyla yapılan değerlendirmeler ve eğitim programlarının değerlendirilmesi olarak incelenebilir. |